Virtual Reality/VR
Wirtualna rzeczywistość (VR) to technologia komputerowa, kreująca trójwymiarowy świat i zapewniająca niezapomniane doznania wizualne, dźwiękowe i emocjonalne. Choć przenosimy się do świata, który wokół nas nie istnieje, angażuje on niemal wszystkie nasze zmysły i generuje symulację rzeczywistości.
Marzycielki i marzyciele już wiele lat wcześniej wyobrażali sobie, jak będzie wyglądało życie w przyszłości, a komputery i inne urządzenia były nieuniknionymi elementami ich fantazji. Patrząc na science fiction czy nawet na „Bajki robotów” Stanisława Lema, widzimy, że ludzie zdawali sobie sprawę, iż technologia będzie się znacznie rozwijać w różnych kierunkach. Mimo, iż nazwy i opisy systemów oraz urządzeń brzmią dla nas dziwnie i trochę absurdalnie, to i tak świetnie oddają funkcje wprowadzonych mechanizmów.
źródło: https://pl.pinterest.com/pin/451063718919800794/
Pierwsze prace nad najbardziej realistycznym, alternatywnym wobec naszego światem powstały już w 1961 roku. Jednym z pionierskich urządzeń był hełm pozwalający oglądać wirtualne wideo, chodź nie był to do końca VR, ale Augmented Reality (jest to rozszerzona rzeczywistość w formie grafiki 3D). Jednymi z najbardziej charakterystycznych cech wirtualnej rzeczywistości są jej rozszerzone funkcje. Możemy nie tylko tworzyć własny świat, ale również jego obraz. „Zanurzamy” się w fikcyjnej rzeczywistości, „nurkując” po więcej doznań oraz odkrywając wbudowane w nią elementy. Mamy możliwość znalezienia bezpiecznej oazy i przeniesienia własnych upodobań do nowego wykreowanego przez nas samych świata. Z drugiej strony każda technologia, niewłaściwie wykorzystana może stać się zagrożeniem. Zawsze przecież, pozostaje narzędziem zależnym tylko od nas. W sytuacji, w której użytkowniczki i użytkownicy uzależniają się od nierealnego świata i nieistniejących relacji międzyludzkich, zaczynają żyć sztucznymi wrażeniami, przez co nie przeżywają świata realnego i uczuć w prawdziwy, autentyczny sposób.
Po co używamy VR?
VR może być używany zarówno prywatnie, jak i biznesowo, np. w zabawie, sprzedaży czy projektowaniu. Niektóre sklepy robią np. wystawy VR, dzięki czemu klienci bez wizyty na miejscu, w stacjonarnym sklepie, mogą obejrzeć dany towar. Okulary służą też do projektowania wnętrz mieszkań czy domów. Wyobraźmy sobie, że kupujemy dom, zakładamy okulary i dzięki nim projektant lub projektantka pokazują nam, jak będzie on wyglądał po urządzeniu. VR możemy również używać do zabawy, np. gier. Dzięki wirtualnej rzeczywistości gracze łatwiej wcielają się w postacie, którymi są w grze, a doznania takie jak np. pikselowe jumpscare, w których nagle ktoś lub coś wyskakuje przed graczem, wzbogacają odbiór gry i wywołują znacznie więcej emocji niż w zwykłych grach np. na konsoli. VR wykorzystywany może być również do wirtualnego podróżowania. Nie jest to zwykłe podróżowanie samolotem, ale pozwala zobaczyć miejsca i zabytki, do których w tym momencie nie możemy się udać (jest to też podróżowanie dużo bardziej ekologiczne!). Na przykład, gdy ktoś w trakcie roku szkolnego chce zobaczyć Koloseum w Rzymie, wystarczy, że założy wirtualne okulary, włączy mapę VR i przenosi się do Rzymu. Może w ten sposób obejrzeć cały obiekt lub wejść do niego zupełnie jakby tam był naprawdę, a gdy chce wrócić do domu, jednym ruchem dłoni zdejmuje okulary VR i już jest na obiedzie u mamy.
Cześć, jestem redaktorką tej gazetki, piszę dla własnej satysfakcji, ale też staram się przedstawiać tematy, które mogą zaciekawić czytelników 🙂